måndag 10 augusti 2015

En orm bland gärdssmygarna och rödstjärtar i flagggstången

Sommaren är nästan över och jag har knappt hunnit haft något ledigt. En vecka försvann och nu är det bara två dagar kvar tills jag jobbar ytterligare fem dagar, och sen är den bara några dagar kvar innan masterutbildningen sätter igång igen. Känner mig stressad bara jag tänker på det, så låt oss slappna av och njuta av sommaren genom några foton! Jag har tagit massor, så detta inlägg blir bara alla fåglar.

Först och främst har jag sett flera fina rödstjärtar - en hona satt precis vid grannuppgången! När man bara står meter ifrån dem så har man självfallet aldrig någon kamera redo, så då får man lagra den fina upplevelsen i huvudet istället.

Rödstjärt, hane tv och hona th
Varje förmiddag började rödstjärtshanen sjunga när jag och systern var på besök hos släktingar i småland. Första dagen i en antenn, och andra dagen i flaggstången, iförsig på avstånd men precis sådär att jag kunde stå och betrakta den från deras altan och över taket. Honan befann sig i Östergötland, på vägen till Herrebro.

Får såklart har jag varit på Herrebro! Trodde ni något annat? Jag har vadat i armhålehögt gräs för att komma ut - stigarna är nåååågot försummade. Jag har inte kommit ut på flera veckor så jag vet inte om kommunen åkte ut och fixade det som jag bad dem om. Oavsett fästingrisk och brännässlor i knävecken så var strapatsen väl värd mödan. Inom ett par minuter simmar en hel skock sothöneungar fram alldeles invid gömslet. Och förlåt, men de är ganska fula. Kanske man borde skippa talesättet "blev till en svan" och säga "blev till en sothöna" istället?
Sothöna med ungar
Till min förtjusning såg jag även en rörhöna vid två tillfällen! En första art för mig. Den låter verkligen speciellt - som den har en jäkligt illa hackhosta och sen försöker sjunga.

Rörhöna
En annan art som var en första för mig var smådoppingen, som jag pinsamt nog inte kunde identifiera fastän jag insett att det var en dopping och jag visste att det inte var någon av de andra doppingarna. Hoppades liksom på att det skulle vara något jättecoolt och inblåst från fjärran latituder. Istället var det bara en väldigt blöt och slät smådopping. Man kan tydligen enkelt identifiera den via den vita fläcken vid näsroten.

Smådopping, och en suddig sädesärla i förgrunden
Förutom smådoppingen så såg jag svarthakedoppingar hela sommaren, till och med något som jag tror är tre försök till häckning, men jag såg inga ungar när jag återvände och de var borta från sina små "sovplatser". Nedan en fin bild bara (som inkluderar en svarthakedopping), från den lilla bron mot gömslet och ut mot våtmarken.

Svarthakedopping
Förutom sothöneungarna (och några unga skrattmåsar) såg jag flera änder med ungar - mest sannolikt är väl gräsänder men jag har svårt med att identifiera andhonorna.
Andunge
En bläsandshane uppehöll sig också våtmarken och förgyllde dagen med sina mjuka färger.
Bläsand, hane
Denna sommar har jag även försökt jobba med att hitta vadare, vilket har gått lite sisådär. Men en tjusig bild fick jag till i alla fall när den landade på stolpen precis framför gömslet! De gamla staketstolparna som lämnades kvar är verkligen guld för fotografer.

Skogssnäppa
Två andra vadare roade sig vid samma ställe där jag tidigare hade fotat svarthakedoppingen, och jag tror båda dessa var skogssnäppor också. Såg även en vadare vid Leonardsberg, men där blev jag faktiskt besviken på utbudet. En skarv, denna skogssnäppa och en himla massa grågäss. Allt annat var för långt ut till och med för kikaren. Det krävs nog mer teknik och kanske är bättre att vara där under flyttsäsongen.
Skogssnäppor?

Skogssnäppa?
Lite raggiga sävsparvar gjorde också några korta uppehåll i mitt synfält under besöken.

Sävsparvar, hane th
I Leonardsberg uppvisade hämplingar lika raggiga dräkter och surmulna miner medan jag gick ut mot vattnet.
Hämplingar
En av de absoluta höjdpunkterna var de rovfåglar jag såg som hastigast när jag åkt till och från Herrebro. Tyvärr inga höjdarfoton som jag så gärna vill ha, men såväl ormvråk och havsörn gick att urskilja - och även en kärrhök! Jag reagerade direkt på att profilen var så annorlunda men fick ta till lite hjälp då jag tyckte undersidan var lite väl brokig med stora vita fläckar på konstiga ställen, men det verkar inte vara en helt ovanlig teckning hos kärrhökarna faktiskt.

Kärrhök
Sen är ju hela staden full av liv under sommaren och mina promenader längs Strömmen ger en extra dimension av fågelliv just i Norrköping. Dessa tänker jag inte säga så mycket om för ni känner nog till de flesta.

Gröngöling, en hackspett

Surmulen sädesärla, unge

Sädesärla, unge, i förgrunden och skrattmås i bakgrunden

Gråsparv, hona

Sädesärla med liten insekt i näbben


Ladusvala - fyra små ungar satt på en gren...

Ladusvala, unge och vuxen

Nötväcka

Skarvar

Trutungar

Som en liten avslutning så visar jag några bilder på grå flugsnappare - iallafall tror jag att allihop är det! Men jag har mycket svårt för denna art (jag tror andra amatörskådare håller med mig). Den kan ju även blandas ihop med t.ex. ärtsångar och honor av svartvitflugsnappare etc etc.

Grå flugsnappare? Vrinneviskogen tv och Strömmen th

Grå flugsnappare, faktiskt en uppfluffad vuxen
Och nu - det utlovade! De superförbannade gärdsmygarna som pep sådant i hasselsnår i Vrinnevi att jag lockades dit. Också koltrastarna gjorde en högljudd paus där och inte förrän jag kom hem och studerade fotona (och kliade på alla nya myggbett) så såg jag varför de hade varit så upprörda! En huggorm slingrade sig mellan grenarna! Jag hoppas verkligen den inte åt upp alla deras ägg. :( Sorgligt och fascinerande möte med naturen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar