onsdag 26 augusti 2015

Glömda bilder från sommaren

Det börjar bli en del bilder i min dator nu och jag försöker hålla koll på alla med taggar och tydliga mappar men ibland blir det rörigt. För ett tag sedan insåg jag att flera av mina fågelbilder saknades - så jag tänkte att dessa ska ni få nu - samt ett gäng insekter jag inte har passat in förut. Förhoppningsvis ska detta sedan innebära lite mer ordning och reda på mina inlägg - t.ex. ett från Svensksundsviken och ett från Gotlandsresan jag gjorde häromveckan!

Först två vackra dagsländor. Dessa är ju inte särskilt lika trollsländor fastän många föreställer sig dessa direkt. De andra typerna av sländor är oftast mer kamoflagefärgade och både tystare och mindre. Så från att aldrig ha sett en vuxen dagslända så landade först en bredvid mig när jag solade vid Strömmen vid en lunch, och sedan svävade ett gäng vid en buske i Leonardsberg. Dagsländorna har tre spröt i rumpan, till skillnad mot t.ex. nattsländor.

Dagsländor
En annan typ av slända är skorpionsländan - och det är lätt att se varför den heter så! Hanarna har en väldigt skrämmande skorpionstjärt men jag vet inte om den faktiskt är användbar som ett vapen men den används av hanarna vid parning för att hålla fast i honan.

Hona längst till vänster och höger, övriga hanar
Några andra underliga insekter har jag sett varav jag faktiskt haft problem med att överhuvudtaget placera dem. Nedan ser ni först en fluga typ, och den andra påminner mest om en gråsugga men var pytteliten. Den tredje påminner om getingar men jag tror bara det är en imiterande blomfluga. Många insekter gillar ju att härma färgerna hos getingar för att låtsas att de också är farliga och därmed slippa bli uppätna.

1) Scimyzidae? 2) Anisotoma sp 3) blomfluga?
Annars har getingar, humlor och andra hymenoptera synts till ofta. I Leonardsberg upptäckte jag ett helt bo av humlor i jorden i en håla. Jag vet inte om något hungrigt djur hade försökt gräva upp humlorna eller om humlorna helt enkelt försökte utnyttja någon annans håla för eget bruk! De andra bilderna föreställer en lite mindre tydligt tecknad variant som nästan är helt svart - samt ett gökbi! Gökbiet ser väldigt intressant ut och svåra att identifiera till art. Däremot kan man känna igen gruppen som sådan på att de har gula eller orangea fläckar på överkroppen.

1) gökbi 2) geting 3) humlor i håla
Några jag har sett oftare är prästbaggarna - eller liten flugbagge. Det verkar vara så att kärt barn har många namn även inom insektsvärlden. Iförsig vet jag inte hur "kär" denna insekt är, men de hade ganska mycket älskog på gång när jag såg dem...

Några prästbaggar
Jag har även lyckats fota en ekoxe! Hona visserligen, och helt oväntat på en fest jag var utbjuden på! Ekoxhanen har väldigt kraftiga käkar som är lätta att känna igen, medan honan kan blandas ihop med andra stora skalbaggar om man kollar lite snabbt. Jag har faktiskt inte hittat någon perfekt beskrivning över skillnaderna, men bilderna jag jämfört med har visat en exakt sådan som jag har fotat. Jag har glömt fråga min klasskamrat vilken långhorning jag fått på bild - får rätta till detta! Sedan är det två kärleksfulla lövträdlöpare som kikar över kanten på bladet.

1) Ekoxe, hona 2) långhorning? 3) lövträdlöpare
Då övergår vi till fåglarna jag glömt bort! Vissa av dessa känner ni nog igen sedan tidigare - ladusvalor (ett helt gäng ungar!), pilfinkar, entita. Medan den mindre hackspetten var ny för mig - av alla ställen så dök den plötsligt upp ovanför mig vid Strömmen, precis intill ett lägenhetskomplex! Den är verkligen liten - större risk att blanda ihop den med en svartvit flugsnappare än en större hackspett kändes det som. Och äntligen ett foto på en sånglärka. Jag blev väldigt osäker på spräckligheten över hjässan på sånglärkan, men fick förklarat för mig att det är typiskt för årsungar!

Övre: 1) mindre hackspett 2) pilfink 3) entita, Nedre 1-2) ladusvalor 3) sånglärka
Jag berättade att jag hade fotat flera olika rovfåglar ute vid Herrebro under ett besök. Här kommer även korp, omvråk och havsörn!

1) ormvråk 2) korp

Havsörn
En svarthättehona stilade också upp sig, och lövsångarna var på glatt humör samma morgon. En gjorde ett väldigt långt rengörings/yoga-pass precis framför mig!

Svarthätta, hona

Lövsångare

Lövsångare
En nying för mig som också dök upp vid Herrebro var sävsångaren! Jag insåg direkt att det var något annorlunda - både på beteendet då den gärna satt på sneden och prasslade omkring mellan vass och buskar, samt på utseendet och lätet. Det var en väldigt nyfiken och orädd fågel, men tydlig teckning.

Sävsångare

Utöver dessa har jag även fått se familjen Fasan (utan herrn i huset) och glatt sandbadande gråsparvar.

Fasan

Gråsparv
Jag har sparat en liten sötchock till slutet - en harpalt som snabbt försvann in i en busken är jag passerade.

hare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar