söndag 16 augusti 2015

Flutterbyes!

Värmen har kommit och med den en himla massa fjärilar som njuter av nektar och sol och tillåter mig att smyga mig närmare. Både stora dagfjärilar och småfjärilar och nattflyn har fastnat på bild. Vissa på riktigt närhåll.

Vitaxfly eller flenängsfly? Ingen riktigt bra bild...
Min trappuppgång är en riktig mötesplats för alla möjliga nattflyn och mätare, så även stallet tydligen. Här är de flesta som jag sett (några har jag inte kunnat identifiera).


Övre raden: Två stycken bilder på ett vitaxfly och två bilder på mörkt jordfly
Mellanraden: Större rosenvecklare, hagtornsugglemott, brunhörnad lövmätare
Stora bilden: Fruktträdslavmätare
Nedre raden: Mjölmott, gulaktigt lövfly, brungult lövfly

Ett annat fly hittade jag mitt på dagen i ett tistelbestånd, tack var dess storlek och avvikande färg lyckades jag se det i ögonvrån medan jag passerade. De är inte lika vackra på närhåll, eller hur?

Bredbandat bandfly
I samma tistelbestånd skockades citronfjäril och påfågelöga - ibland på samma blomma! Är gräset kanske grönare när någon annan vill äta det?

Citronfjäril, samt en påfågelöga t.h.

Påfågelöga
Jag tror faktiskt aldrig jag insett hur vacker fjärilen påfågelöga är - beroende på ljuset skimrar punkterna och "ögonfläckarna" i olika nyanser, nästan UV-ljus. Ögonen brukar användas som skrämseltaktik för att rovdjur ska tro att det är ett större byte som stirrar på dem.

Bland samma bestånd såg jag även mitt livs första bastardsvärmare. Jag trodde först det bara var en individ men insåg när jag kom hem att jag hade lyckats se två olika arter till och med. En sexfläckig bastardsvärmare och en (förmodligen) mindre bastardsvärmare.

Sexfläckig bastardsvärmare
Jag blev lite konfunderad på den sexfläckiga då en bild bara visade fem fläckar, men fick förklarat av experterna att dessa fjärilar slits lätt och den yttersta fläcken då "suddas ut" ibland.

Mindre bastardsvärmare (troligtvis)
Mindre bastardsvärmare har fem fläckar, varav de bakre tar upp större delen av vingen. En annan härlig art som inte brydde sig det minsta om mig utan var helfokuserad på mat var herr och fru silverstreckad pärlemorfjäril. De har silver- och lilaglänsande undersida! Fräsiga va?

Silverstreckad pärlemorfjäril, hona överst tv, hane nedre th
Fjärilar jag sett ofta i år inkluderar smygarna - aldrig hört talas om dessa eller tänkt på dem förr. De har väldigt speciell vingställning där de särar på dem och ser lite udda ut, eller hur? Som ett stridsflygplan ungefär. Ängssmygare och mindre tåtelsmygare är de jag sett i somras, och ibland är de väldigt svåra att skilja. Ängssmygarna har dock ljusa fläckar på undersidan - se bilden nedan.

Ängssmygare
Sen har jag även sett massor av kamgräsfjärilar, luktgräsfjärilar och pärlgräsfjärilar:

Kamgräsfjärilar

Luktgräsfjäril

Pärlgräsfjäril
Lite fler dagfjärilar som har fastnat på bild är rapsfjäril (vit med mörka streck på undersidan), svingelgräsfjäril (gulbrun rutig ovan, grårutig under), nässelfjäril (rödbrun med "randig" överkant), amiral (mörkbrokig undersida med färgfläck överst), storfläckig pärlemorfjäril (stora vita fläckar under), skogsnätfjäril (rutig ovan), mindre guldvinge (stort mörkt fält på bakre vingarna) och violett blåvinge (förmodligen, blåvingarna är väldigt svåra och jag har typ inte hittat några alls!). På bilderna ser ni även några mätare och mott: backfältmätare (mycket svår att särskilja från sina fränder, bara mönstret i mittranden som skiljer i princip), liten buskmätare (vit-svartrutig), trädgårdsgräsmott (sitter gärna uppochner på grässtrån), sotmätare (svart med vita vingspetsar).

Övre: rapsfjäril, påfågelöga, svingelgräsfjäril, Nedre: rapsfjäril, backfältmätare, svingelgräsfjäril

Övre: liten buskmätare, nässelfjäril Nedre: storfläckig pärlemorfjäril, rapsfjäril

Övre: Amiralfjäril, trädgårdsgräsmott Nedre: kamgräsfjäril (?), sotmätare, skogsnätfjäril

Mindre guldvinge

Violett blåvinge (?)
Två vanliga mätare (verkar det som utifrån att jag sett dem ett par gånger) till - gulvingad fältmätare såg jag på två ställen i Leonardsberg och allmän backmätare har jag fotat i stallet och i Leonardsberg, men även sett på andra ställen.

Allmän backmätare

Gulvingad fältmätare
Jag har fotat andra mott och mikrofjärilar (alltså, de småttiga) men de är svåra att få med i detalj på kameran och därmed att identifiera. Nedan lyckades jag identifiera den pluttiga metallglänsande genom förtjockningen på nederdelen av antennerna samt den vita tippen på antennerna - det är en fjällsprötad grönglanssäcksmal. Den övre i mitten är grankottmott (fotad i Vrinnevi) och nedre till vänster är en andmatmott och fotades under en bro vid Herrebro. De andra två är fortfarande okända... Hjälp?


En riktigt rolig fjärilstyp ser inte alls ut som en fjäril och den har jag visat förut men här är en annan art. Vad sägs om denna ett röllekfjädermott?

Röllekfjädermott
Pust. Är ni trötta på fjärilar nu? Dags att se lite "läskigare" insekter nästa gång kanske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar