fredag 17 oktober 2014

Kräliga kryp

Äntligen älgjakt! Och det säger jag inte för jag vill skjuta på oskyldiga djur utan för att äntligen får man en liten paus från alla exkursioner. Om än roliga, så blir jag riktigt slut av 8 timmars utevistelse och blir för hjärndöd för att skriva inlägg. Däremot har jag fått massor av chanser för foton och tyvärr får jag inte plats med alla, men några har jag fixat ihop iallafall.

Först till det kräliga! En hel hög med grodor och paddor har krupit över min väg och blivit fångade (ibland efter rätt så dråpliga jakter). Den understa rader av grodor är en åkergroda. Troligtvis är de andra av vanlig groda - men det är oftast småsaker som skiljer, inte bara färgen. Paddorna är förmodligen vanlig padda. Dessa tre arter är de som är allmänna i Sverige, resten är rödlistade (alltså utrotningshotade).


Tillräckligt kräligt? Inte alls? Då får ni lite till, i form av en kopparödla, som inte är en orm utan ett ödla. Den har fjäll och kan blinka (vilket ödlor kan men inte ormar). Det är inte jag som håller i den, utan en modig klasskompis.


Från kräligt till kryp. Vi skulle leta växter, lavar och mossor och sånt men jag blev distraherade av rörlig natur och fotade en hel bunt av blandade insekter. Speciellt roligt var eldlössens orgier - fast läraren bestämt hävdade att de faktiskt svärmar för att leta bohålor också.

1) tordyvel 2&3) eldlus, de samlas hjärna i barksprickor 4) okänd
5) Grön bärfis 6) Rödbent bärfis 7&8) stritar
Sen fanns det insekter vi faktiskt skulle kolla efter. I alla fall den sista i gänget, en trumgräshoppa. Dessa lever bara i torra, solbelysta slänter och när hanarna flyger låter de trummande och deras vingar är knallröda och lyser verkligen. Honorna har också röda vingar, men de är usla på att flyga. Detta är anledningen till att de är så ovanliga och inte sprids särskilt långt.

1) stor vårtbitare 2-5) gräshoppor 6-8) trumgräshoppa
Nu ska alla arachnofober bläddra fort, för här kommer en hel samling av spindlar (och en harkrank och något okänt fly = fjäril). Om ni zoomar in ordentligt kan ni undersöka ögonen på spindel nr 2 vilket är ett utmärkt sätt att släktbestämma spindlar. De två på sidorna är opiliones - en speciell typ av spindlar med en sammanhängande kropp.


För att ni inte ska bli helt avskräckta, så finns det något oerhört vackert med spindlar också som jag aldrig sett innan - vissa gör ett strutformat nät.


Och sen finns det vanliga spindelnät som ser ut som dyra smycken i morgondimman. Vackert, inte sant? (tyvärr också oerhört blött - borde haft regnbyxor denna dag trots att det inte hade regnat något) Fördelen med dagg på spindelnät? Man får inte panik lika ofta för man ser spindelnätet innan de fastnar i ögonfransarna...


Allra sist kommer några riktigt vackra insekter som är min absoluta favorit - sländor! I detta fall stora trollsländor varav en faktiskt landade på min hand! Det är den översta till höger. Jag tror att stackaren frös för den satt först på vår varma bil och sen landade glatt på min hand under en liten stund innan den insåg att jag var varm för att jag levde och kanske ville äta opp den... De övriga har jag fotat på Missjö - denna underbara ö. Som ni ser sitter den ena upp i trädkronan! Tror aldrig jag har sett det förut, men den trivdes bra där. Satt som en liten fågel och spanade efter byten (eller tjejer, vem vet?).


Tack för denna gång! Ni får ännu en bunt bilder inom kort, varav flera vackra kryp och ett helt gäng svampar, mossor och lavar. Och om ni har spenderat sommaren med att sola och inte spana in naturen - det är inte försent ännu! Om ni bara vågar utsätta er själva för älglössen (dessa äckliga #&%" kryp) så är mossor och lavar extra vackra så här i höstens fuktighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar