måndag 27 oktober 2014

Fantastiska flygfän

Efter ett par inlägg med smått och kräligt tänkte jag ge er något vackert att vila ögonen på. De flesta av fotona tog jag under en tripp till skärgården i mitten av september. Av någon anledning satt en handfull olika flygfän på sjöbodväggen, tillsammans i en hörnet nära ett spindelnät. Jag hittade inga fjärilar på någon annan vägg på ön. Min vilda teori är att spindeln på något sätt använde feromoner eller något för att locka insekter till sig - men jag vet inte om detta någonsin sker på riktigt. Jag får forska lite om det. Kanske som examensuppsats?

1) dagfjäril 2) grönt ekfly 3) lövmätare
Dessa tre vackra lepidoptera (fjärilar) ovan fotade jag dock under exkursioner med skolan. Den längst till höger måste man tydligen spana in genitalierna för att säkert artbestämma... Jag har ingen plan på att göra övergrepp på fjärilar. Om ni vill spana in en släkting till det gröna ekflyt så hittar ni föränderligt ekfly i mitt inlägg från 6 september 2014.

1) Potatisstamfly 2) okänd 3) Grått höstfly
4) okänd 5) Vitbrokig rosenhöstvecklare
De två okända ovan har jag jobbat på men inte kunnat identifiera. Speciellt nr 4 är irriterande - tycker att den borde vara lätt, men färgteckningen stämmer inte med någon fjäril som borde vara vaken i september. Mitt favoritnamn är nr 5 - hur långt som helst för en fjäril som var ca 7 mm hög.

Grönglänsande metallfly
Det grönglänsande metallfly är helt fantastisk - se på den framifrån! Ser ut som en sköld från en afrikansk stam! Så vacker.
Höstflikmätare
Höstflikmätare! Den ser precis ut som en björklöv om hösten och framifrån ser den lite ut som en fluffig, gul barnprogramssak.  De häftiga antennerna tyder på att det är en hane - de är till för att känna av feromoner som honorna avger för att reproducera sig. Nu över till lite större flygande fän! En hel bunt fåglar - blåmesen fotade jag på Missjö medan de andra fotade jag på en åkerholme under skolarbetet. De flesta är pilfinkar, men den bredvid blåmesen är något annat. Jag tyckte den såg gul ut under flykt, så kanske en gulsparv.


Sen är det inte bara flygande fän jag har fotat. Nedan ser ni två foton från Missjö, en öronmanet (som aldrig bränns oavsett om den är röd eller blå) och troligen en mink. Öronen på öronmaneten är egentligen könsorganen - det ni. Minken är ju inte naturlig för Sverige, utan kommer från utsläppta farmar. Tyvärr orsakar de problem för fågellivet eftersom de gärna äter äggen. Just markhäckande fåglar har minskat i skärgården, kanske till följd av det ökande antalet minkar.


Och lite vackert att se på. En mycket gammal, död ek mitt i en granplantering. Jag blev helt förälskad i den. Därefter ett foto från Ycke naturskog - helt fantastisk barrskog med mycket gamla träd och många ovanligare arter. Väl värt ett besök. Sedan ett foto från "ekgläntan" på Missjö. Tyvärr väldigt unga ekar utan intressanta arter, men en dag kanske de växt till sig, synd bara att det nog krävs mer än hundra år och alltså ingenting jag kommer få se.


För att avsluta blogginlägget kommer en fråga - vad fasiken är det här? Varken vi i klassen eller läraren har någon aning. Jag misstänker att det är någon typ av svamp eftersom det ser ut som den har mycel över löven. Om ni har någon aning alls - säg till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar