torsdag 17 september 2015

En god gärning

Vad har jag gjort i helgen då? Kan du gissa från bilden?


Exakt! Jag har hjälpt till med skogsgruppen att sätta upp fågelholkar (och fladdermusholkar) vid hyggen. När vi hugger ner de gamla, stora träden försvinner många av boplatserna (de gamla, håliga träden är ju där många fåglar vill bo), så då kan fåglarna behöva lite hjälp från oss. En liten insats, med stor nytta - förhoppningsvis! Gör gärna samma sak varhelst ni har möjlighet - men se till att ni har tillåtelse från markägaren.

Hårt arbete!
Ser du alla fågelholkar?
Utflykten bjöd på ganska träligt väder, även om det var hyggligt varmt och inget regn, så fåglarna höll sig gömda. Jag hörde en korp, såg ett gäng småfåglar, en förmodad gröngöling och lyckades fota en rödhake som spanade in oss på nära håll medan vi satte upp holkarna.


Insekterna var ganska glada ändå - både älgloppor och några myggor njöt av vårt sällskap, men jag såg även skorpionsländor och gräshoppor, samt parasitstekel, blomfluga och en som jag tror är en bladbagge.

1-2) gräshoppa 3) parasitstekel 4) blomfluga 5) bladbagge?
Såg även en grymt vacker och stor korsspindel - en hona med tanke på storleken för hanen är mycket mindre.

Vanlig korsspindel, hona
Det är ju trots all sent på sommaren och även om löven ännu inte har börjat gulna så har de flesta blommorna blommat ut. Men jag tycker allt att även kvarlämningarna är fina - speciellt skallrorna vars fröställning gör det verkligen tydligt varför de heter just skallror! Tallörten är en speciell sak - den parasiterar på tallrötter och har alltså ingen egen fotosyntes - den är därmed inte grön utan helt gulvit.

1) ljung 2) skvattramfrön 3) tallört 4) skallra 4) jungfrulin
Vi såg även en lönn med väldigt underlig färg, jag misstänker att det är en ljus lav som missfärgat just de unga stammarna.

Konstig färg på stammarna - samma träd till höger
En av de stackars fågelholksuppsättarna hittade en liten larv som hade ramlat ner innanför halslinningen och sög sig fast på insidan av hans t-shirt. Den ville inte ens lossna när vi försökte tråkla loss den så jag fick dra bort den åt honom. Men vacker var den! Förmodligen en piltandvinge, trodde expertisen i en artidentifieringsfacebookgrupp (slå den ordlängden!!). 

Larv av piltandvinge?
Allra sist passerade vi en rovfågel som först satt alldeles vid vägen men när jag väl hoppade ur bilen så flög den upp i ett träd. Jag misstänker ju som vanligt ormvråk - lite som att min mamma alltid gissar Elsa Beskow eller nått sånt när vi spelar TP och hon får kulturfrågor. Det är störst chans att man får rätt helt enkelt! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar