tisdag 21 april 2015

Fagning - vad är det?

Fagning... ja, inte ens min farmor visste vad det betydde så det ligger åtminstone tre generationer tillbaka i tiden antar jag då! Fagning är helt enkelt att kratta ihop löv och gammal förna på ängar. I höstas var vi i klassen ute och slåttrade med lie på en liten äng och redan då sa läraren att han skulle bjuda in oss för den fagning man gör på våren varje år. Och detta gjorde vi alltså häromveckan. Han passade på att förhöra oss på de ängsväxterna vi lärde oss i höstas - pinsamt måste jag säga för inte satt namnen inte, varken på svenska eller latin. Men med lite samarbete kunde vi i alla fall få ihop någotsådär okej svar. Till exempel på gullviva (som nu börjat blomma också).

Bladrosett av gullviva
Vi lyckades även lista ut ängsvädd, ängshavre och fick se blad av kärrtistel och mandelblom. Även brudbrödet kunde vi spana in. Brudbröd är en liten växt som roligt nog luktar jenka när man krossar bladen. Ni kommer väl ihåg jenka? Jag brukade alltid köpa 50 öres tuggummin i kiosken när vi väntade på bussen i grundskolan, och jenka är ett av de tuggummina.

Brudbröd
Sedan finns det blommor som inte är naturvärdesindikatorer, men som man inte kan låta bli att älska ändå. Vad sägs om krokus, vitsippa, blåsippa och svalört? Okej, den senare kanske inte är lika känd vid namn.

Vårbukett! Vitsippa, blåsippa och svalört
Buketten ovan plockade jag i skymningen - och det hann bli helt mörkt. Inte helt lätt att plocka blåsippor och inte vitsippor när man inte ser färgerna alls.. Ni vet väl att i vissa län får man inte plocka blåsippor utan dessa är fridlysta?

Krokus

Blåsippa
Vi tillbringade i alla fall cirka sju timmar ute på den pyttelilla ängen och krattade och släpade bort löv och torrt gräs i storm så att hälften flög tillbaka ut på ängen igen, men vi fick bort ganska mycket i alla fall! Tror nog läraren fick ta en promenad dit med kratta igen i lugnare väder och få bort lite mer.

När jag fick och plockade min vårbukett såg jag även pyttesmå "blommor" som jag snabbt insåg var blommande gräs! Detta när jag försökte leta ovanliga svampar i hassellundarna i utkanten av stan. Det är fascinerande hur mycket mer man ser när man börjat lära sig mer. Jag kan ju lugnt säga att det var ganska smått och just gräs tycker jag är svårt att identifiera. Lyckligtvis så hittade jag den ena även vid fagningen, och fick snabbt beskedom att det var "vårfryle" - passande namn för något som blommar tidigt på våren! Blommorna för gräset var bara ca 7-10 cm högt.

Vårfryle

Vårfrylens blomma i svartvitt foto
Det andra gräset bestod av ett litet svart ax, och det kunde vi inte riktigt lista ut från foto så det är ännu okänt.
Okänt gräs
Jag kunde såklart inte låta bli att fota fåglar - som vanligt. Två nya och en gammal goding - den större hackspetten. Läraren berättade att denna individ alltid klättrade uppför pinnen, plockade ett frö från bordet, klättrade ner en bit, hittade sin favoritspricka i pinnen, och satte fast fröet där så hen kunde få upp det gottiga inuti.

Större hackspett
Med lite hjälp från experterna (tidigare elever och läraren) så lyckades vi även identiera en entita - titorna (en och tall) är ju väldigt lika varandra så kan vara svåra. Just entitan ska tydligen ha "slankare" nacke och en mycket liten haklapp, medan talltitan har mer tjurnacke och större haklapp. Entitan är väldigt liten av sig, vilket kanske inte syns på fotona nedan.

Entita
Den sista fågeln lyckades jag identifiera helt utan hjälp och utan att någonsin sett den förut. Jag tog den på en bekants beskrivning: som en steglits, men blekare och enorm näbb. Det är en stenknäck.

Stenknäck
Den hade verkligen fina pastellfärger och har tydligen Sveriges starkaste näbb - antar att namnet "stenknäck" kommer från idén att den kan krossa stenar med sin näbb. Härlig tanke!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar