söndag 29 mars 2015

En ovanlig iakttagelse?

Tog en tidig tur till Herrebro våtmark under lördagseftermiddagen. Jag misstänkte att det inte skulle finnas så många fåglar än, och det gjorde det inte. Dock ska man ju inte räkna allt i kvantitet - det finns ju kvalitet också! Det verkar nämligen som att jag lyckades se en art som bara passerar över Sverige på vägen till sina häckningsplatser i Svalbard, Island eller Grönland. Och det kanske inte är så att den är så ovanlig egentligen, men den passerar bara Sverige nu på våren och sen när den flyger tillbaka till vinterkvarteren på hösten. I alla fall, den heter Spetsbergsgås. Kännetecken är rosa näbb, rosa ben, en ljus rygg och mörkt huvud och vitt i stjärten. Nu är det ju dock så att de gråaktiga gässen vi ser i Sverige är ganska lika varandra. Grågåsen står ut med sina grova näbb. Nedan kan ni se skillnaden mellan grågässen och de två andra gässen jag såg.

Två grågäss i förgrunden, två Spetsbergsgäss(?) i bakgrunden
På grund av det fina kvällsljuset är det ju dock lite svårt att se om ryggen är ljus eller inte. Jämfört med grågässen är ju näbben mindre, den är också rosafärgad med mörka partier. Att huvudet är mörkare är kanske inte uppenbart heller tyvärr. Lite förvirrande finns det också ett ljust parti vid näbbens bas. Det finns en gås som heter bläsgås som har en vit panna - mycket tydligare vitt än här, men en ungfågel av bläsgäss har inte denna tydliga vita panna. Vad är då skillnaden mellan en ung bläsgås och Spetsbergsgäss? De har olika färger på benen - bläsgås har orangea, Spetsbergsgäss har rosa. Så jag har tur att jag tog så många foton... för det kommer fler (men nu retar det mig att jag rensade kameraminnet lite väl intensivt innan jag såg att det fanns något annat än grågäss).

Spetsbergsgäss?
Nu har gässen simmat i land och vi kan se ben! Jippi! Jag tycker i alla fall att benen ser rosa ut? Fortfarande svårt att se ryggens färg dock. Näbben ser rosa ut även här, vilket utesluter sädgås (som är betydligt vanligare att se i Sverige).

Något annat man kan se hos bläsgäss (i alla fall vuxna) och inte på Spetsbergsgäss är tvärstreckat bröst. Bilden ovan är väldigt överexponerad men nedan finns några söta bilder från när de just stigit upp ur vattnet och känner sig smutsiga.

Grågäss (ovan: i bakgrunden. Nedan: till vänster) och Spetsbergsgäss (?) (de andra två)
Ovan ser i alla fall inte jag några tvärstreck på bröstet och benen, trots att bilderna inte är helt skarpa så ser väl benen rosa ut på alla bilderna? Det går också att se skillnaden i färg på huvud/hals mellan grågåsen och de andra gässen. Jag hoppas i alla fall att det verkligen är Spetsbergsgäss (i annat fall har jag rapporterat fel till Svalan).

Ni ska snart få bilderna från en dagstur ut i skogen samt övriga bilder från Herrebro, men tills dess får ni nöja er med dessa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar