söndag 6 april 2014

En tamare vecka

Den här veckan blir det ingen kavalkad av blom- och fågelbilder, även om våren framskrider med en mängd vitsippor och såväl blåmesar som rödhakar pep åt mig på närhåll när jag hade båda händerna fulla med vårkliande pållar (för de kan ju inte klia på varandra - eller?). Jag har även sett flera rovfåglar längs med vägarna - en bra gissning är ju ormvråkar men egentligen har jag inte större kunskap om hur man ser skillnad på dem.

En mer eller mindre vild fågel fastnade suddigt på min mobilkamera när jag cyklade hem från stallet - en fasan. Blomrabatten hemma har även nått sin höjdpunkt - älskar dess vårblommor så mycket att jag inte vågar riskera dessa genom att plantera sommarblommor!

Fasan snor frön från småfåglarna.

Påskliljor och pärlhyacinter

Därutöver har vi varit med skolan och besökt en helt underbar KRAV-märkt fårgård, fullt med lamm. Två föddes medan vi var där, och en tredje var på väg. Bråda dagar för alla fårfarmare!

Blandfår av kött-typ

Och helgen, som brukar kunna tillägnas någon promenad med kameran i fickan, gick istället till hästen jag delar med min syster. På lördagen tävlade de och på söndagen red jag en morgonsväng.

90 cm! syrran och pållen
Pållen och hennes kompis leker livet i hagen på morgonkvisten
Sen måste jag bara njuta över hur dagarna blir längre och kvällarna allt vackrare. Ingen stress för att hinna med att vara ute runt skola och stret. Nej, nu kan man utan problem uppleva dessa vackra himlar:

Solnedgång och otålig häst som tycker fotografering är jättetråkigt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar