söndag 21 juni 2015

Mamma, pappa, barn

Nu våras det - eller ja, det har ju börjat våras klart och ungarna ramlat ur bona till många människors förskräckelse. Kom bara ihåg att vissa ungar lämnar boet innan de är "flygga" (flygfärdiga) och kan skutta omkring på marken utan att vara övergivna. Så i den andan ska ni få se lite familjebilder från naturens rike.

Bofink
Här är inga ungar med, men herr och fru bofink är en av de arterna som gör det lätt att könsbestämma. Honans gråbruna färg har inneburit vissa problem... Efter att jag har varit underbart tjatig om det här med bofink vs pilfink vs gråsparv så envisas nu min mamma att kalla alla gråbruna fåglar bofink... suck. I för sig är den Sveriges vanligaste fågeln så chansen ökar kanske att hon har rätt.
1) tita 2) herr svarthätta 3) fru svarthätta


Ovan ser ni två olika arter, och tre olika fåglar. Till vänster är en tita (det är svårt att se skillnad på entita och talltita på foton så jag försöker mig inte ens på det för denna bild). Till höger är herr och fru svarthätta. Ganska lika titan, eller hur? De har dock mer melodisk sång tycker jag och ser smäckrare ut.

Gråsparv, herr, fru och barn
Gråsparven har också skillnader mellan hona och hane. Honan är bara gråbrunspräcklig, medan hanen har ett brett grått streck över huvudet och i övrigt rödbrunt huvud och svart hakklapp. Fast jag har faktiskt sett en med rödbrun hakklapp! Vet inte hur vanligt det är, men gjorde mig lite ställd. Gråsparvsungar har jag sett överallt i år - dels utanför lägenhet och på flera ställen nere vid Strömmen.

I motsatt till gråsparven är pilfinken inte möjlig att könsbestämma, ens på nära håll. Här är både hanen och honan helt rödbruna på huvudet.

Unge till vänster, vuxen till höger
Ännu en art som är lätt att könsbestämma som ni redan kan är knipan nedan.

Herr och fru Knipa på samma bild
Även min nemesis björktrasten (alltså, ledsen, men jag gillar dom inte. Helt fördomsfullt och utan anledning). MEN - halvvuxna ungen är faktiskt lite sötare.
Vänster är unge, de högra två är vuxna
Och den vackra trasten - koltrast. Honan är jämnt mörkbrun och hanen är ju glänsande svart med orange ögonring och orange näbb.
Koltrast
En annan mindre vacker fågel som påminner om koltrasten är ju staren som också börjat ha flygga ungar nu. Tidigare i våras fotade jag även en stare som faktiskt såg ut att leta bo i en gammal asp - men kanske ville den bara ha en insektsmiddag?

Starar
Och ute på Missjö hade gässen - grågäss och vitkindade gäss - fått sina ungar. Foton från nationaldagen och på avstånd... blyga saker!

Kanadagäss
Grågäss
Som en liten avslutning på temat med blommor och bin - Rhodedendron och humlor.

Rhodedendrondalen i Maj är verkligen magisk
Har ni förresten tänkt på att humlor är olika arter och ser olika ut? Det har inte jag gjort innan! Nedan är några varianter.
Humlor
Hoppas ni njuter av sommaren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar