tisdag 13 maj 2014

Herrebro våtmark 2 - återbesöket

Denna gång hade flera nya fåglar dykt upp! Vet inte om det är veckan som gått eller om det bara är så enkelt att vi inte var där vid samma tid eller så länge senast. Mitt i flyttningstider så här är det väl troligt att vissa har dragit vidare och vissa just dykt upp. Denna gång nöjde jag mig med Gömslet, och hade sällskap av en riktig fågelskådare som nog inte helt uppskattade pappas och mitt prat när vi visade fåglar för varandra.

Några mer eller mindra nya individer var minst två doppingar. Nedan syns den ena (tillsammans med skrattmås och sothöna på en ovanligt lyckad gruppering. Jag gissar på svarthakedropping, men bilderna är alldeles för suddiga och dålig färg för att verkligen identifiera den. Sothönan hör förresten till tranfåglarna, visste ni det?

Dopping (med skrattmås och sothöna)
Ännu en ny individ som jag faktiskt plötslig tyckte jag såg i flykten var en tärna. Det var svårt att spana in den bland alla skrattmåsar, men plötsligt slog sig två ner PRECIS framför gömslet. De poserade vackert en lång stund.

Fisktärna
Det var inte bara fisktärnor som hade dykt upp, utan även gäss. Nedan är en flock med gäss som troligtvis är grågäss, men eftersom de föredrog motsatta sidan av sjön var det inte mycket detaljer att se, inte ens i kikaren.

Grågäss?
Även vitkindade gäss syntes på flera ställen - dessa gick snarare i par än i flock. Skillnaden på vitkindade gäss och kanadagäss är främst att vitkindade har helt vitt huvud och svart på både hals och bröst. Kanadagässen har bara en vit strimma på kinden och inget svart på bröstet. Även en svan syns här, som jag tror är ung pga den gråaktiga färgen på hals och huvud. Trutar syns också - osäker på vilka men den stora och mörkt grå är uppenbarligen ingen fiskmås!

Svan, vitkindade gäss och trutar!
Skrattmåsarna visade upp sig till sin fördel i de hårda vindarna - de flög men rörde sig knappt alls framåt vilket gjorde det mycket lättare att ta vackra foton. Se nedan flera flygpositioner! Gjorde dessa i svartvitt - blev väl fint?
Svartvita skrattmåsar!
Jag blev mycket fascinerad av en dykand som jag var övertygad om var en dopping först, men efter mycket sökande online insåg jag att det "bara" var en knipa - samma som jag fotade förra gången. Men denna gången var det en hona. Det verkar inte finnas någon fågel med detta tydliga huvud och vita halsband.
Knipa, hona
En underbar liten fågel som jag verkligen önskat fått en bra bild på var en mindre strandpipare. Den rörde sig för snabbt för kikaren, och var liten nog att undvika detaljer även i kameran på nära håll. Men söt var den. Jag hoppas ni lyckas se något av den på de suddiga bilderna nedan! Mycket välkamouflerade fåglar.
Mindre strandpipare
Men så klart kommer sommaren med annat än trevlig fauna. Insekter vaknar också till liv. Det är inte en så stor skillnad mellan flugor och myggor som vi tror. T.ex. är det mestadels antenner som faktiskt särskiljer dem. Om ni kollar noggrant på den insatta bilden längst ner till höger så kan man ana att antennen är uppbyggda av många små leder som är ungefär lika stora. Detta tyder på att det är en mygga. Flugor har tre leder, och sedan "gissel" som är en yttre led med många olika sektioner. Så det kan vara jättesvårt att egentligen uppfatta vad som är "gissel" och vad som är led... Men det går inte att kolla på bara långa ben och tunn kropp. Men det är garanterat en diptera (tvåvinge - myggor och flugor), det kan ni se på att det bara finns en vinge på varje sida och den bakre vingen är ombildad till en styr"klubba". Den kan ni se precis under vingfästet på insatta bilden längst ner till vänster. Om ni klickar på bilden så får ni se den i orginalstorlek.

Trolig mygga, garanterat en diptera (tvåvinge). Denna var ganska stor - säkert 1-2 cm.
Också troligtvis en mygga, men av en annan typ. Denna var betydligt mindre - kolla spikhuvudet uppe till höger
På hemvägen, alldeles brevid spången, såg jag plötsligt en oanselig liten färgfläck. Jag tog lite vilda foton på makro och spanade noggrannare på datorn. Såg till min förvåning att jag lyckades fånga två flugor mitt i ett intimt ögonblick! (okej, kanske myggor. Insekt i alla fall) Den andra bilden visar tydligare de vackra ådrorna i mörkt lila.
Kärrviol, och två inkräktare i den vänstra
En liten viol - vilket jag borde gissat med tanke på formen med 5 kronblad, ett underst. Jag tror starkt på kärrviol, speciellt med tanke på hur blött det var där de växte. Det var nästan att jag fick cykla hem med våta strumpor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar